PATRICK DEWAEL: “Ik verdedig mijn stad in Brussel”

Uittreksel uit een vraaggesprek van De Standaard met Patrick Dewael (zaterdag 28 juni 2008)

 

 

  "Als je een nationaal mandaat hebt, vind ik het maar logisch dat je vanuit die functie je eigen stad probeert te promoten en te ontwikkelen. Steve Stevaert heeft dat gedaan voor Hasselt, ik doe dat zoals tal van andere politici voor mijn eigen stad.

 

De gevangenis krijgt een herbestemming als jeugdgevangenis, het Gallo-Romeins museum wordt toonaangevend voor ons land, de industriezone Tongeren-Oost werd uitgebreid met veertig hectare en creëert flink wat extra jobs, het Julianusproject versterkt de stadskern, het Agnetenklooster is een pareltje geworden.

 

Al die projecten werden gerealiseerd met Vlaams en Europees geld en kostten Tongeren geen eurocent.

 

Ik verdedig mijn stad in Brussel en probeer investeringen naar hier te halen.

 

Ooit Tongeren was een van de vele dossiers waar ik mijn schouders onder zette. Deed ik iets fout omdat ik een verloederde buurt een nieuwe bestemming probeerde te geven? Voor de buitenwacht blijkbaar wel, want plots stonden ze klaar om mij af te schieten. Nu hebben we hem! Gelukkig denkt de Tongenaar daar genuanceerder over. Hij ziet het verschil wel tussen het Tongeren van twintig jaar geleden en nu."