Waar is da feeschje? In Luik!

door Patrick Jans, voorzitter Open Vld-Tongeren

artikel verschenen in de Burgerkrant Tongeren (juni) 

ten zeerste aanbevolen!

 

Na de match Standard-Anderlecht begon de stadion omroeper spontaan “Waar is da feeschje” te zingen. Daarna volgde Jelle Van Damme met de Waalse klassieker “Aux armes”. Op de tribunes wordt Vlaams en Waals door elkaar gesproken. Taalproblemen? Nooit van gehoord.

 

Zoals zovele Tongerse zelfstandigen heb ook ik dagelijks contact met Franstalige klanten. Altijd vriendelijk en respectvol, ik zou ze echt niet willen missen mijn Waalse klanten.

 

Op de Luikersteenweg bruist het al jaren van de commerciële activiteit. Nu komt er nog een klein-handelszone bij en de oude Real is door een Tongenaar en een Luikenaar samen, omgetoverd tot een heel trendy discotheek.

 

Communautaire problemen? Toch niet als we zaken doen.

 

Historisch gezien heeft Tongeren een nauwere band met Maastricht en met Luik dan met pakweg Antwerpen. Eerlijk gezegd merk ik dat ook als ik daar kom. In het Bourgondische Maastricht of in de zuiderse sfeer van Luik voel ik mij als Zuid-Limburger het meest op mijn gemak.

 

Heel veel Tongerse gepensioneerden hebben vroeger hun kost verdiend in de Luikse industrie. Vergane glorie hoor ik u denken maar mensen die er regelmatig komen zeggen allemaal hetzelfde: Luik en zelfs heel Wallonië is aan een heropleving bezig! Net als in Limburg na de sluiting van de mijnen is nu ook in Zuid-België de inhaalbeweging definitief ingezet.

 

Wie beweert dat wij België willen splitsen?

Of wie probeert ons dat wijs te maken?

