Malaise in Tongeren

Hierbij mijn bericht van vandaag (5 juli 2011) aan de heren Dirk Roefflaer en Jan Bex van Het Belang van Limburg

Geachte

Met verwondering las ik in Het Belang van Tongeren van zaterdag 2 juli op blz. 2 over malaise ook in de stad op het vlak van leegstand van winkelpanden en cafes. Ik vrees dat de meest recente cijfers in dit verband u niet voldoende gekend zijn.

Daarom hierbij wat informatie.

-Wat handelspanden betreft kent Tongeren een leegstand van 9  %. Ter vergelijking: Sint-Truiden 9 %, Bilzen 11 %, Hasselt 9 %, Genk 10 %. (Zie Het Belang van Limburg van 19 februari 2011 – blz. 64).

2)  Wat cafes betreft is de leegstand in het stadscentrum de jongste jaren  niet toegenomen maar – integendeel – fel afgenomen en zo goed als  volledig verdwenen. Ik tel momenteel niet minder dan 15 cafes en eetcafes (dit is zonder de restaurants) in het stadscentrum: Barvenu, Lido, Casque, Majestic, Intermezzo, Ben’s Café + vroegere Chopin (samengevoegd tot een enkele vernieuwdezaak), Pub, Bellagio, Chili, Bij Ons, Cafe Kafe, Havana, Martin, Bazilik. Bovendien wordt Au Phare momenteel grondig gerenoveerd met het oog op heropening.

Ik meen dan ook dat deze (door iedereen te controleren) cijfers en feiten aangeven dat de uitspraken in bedoeld artikel in Het Belang van Tongeren niet correct zijn en dan ook verdienen rechtgezet te worden.

Met vriendelijke groeten

Hugo Biets