LANDBOUW: Grootste pompoen van Europa komt uit Vreren

Jos Ghaye (52) uit Vreren heeft de grootste pompoen van Europa gekweekt. In het Duitse Ludwigsburg liet hij de concurrentie achter zich met een zelf gekweekte mastodont van 705 kilo. De Tongerse fruit- en groentehandelaar mocht naast de titel ook een geldprijs van 2.000 euro in ontvangst nemen.

 

Ghaye, die in 2004 met zijn niet-alledaagse hobby begon, ziet zichzelf klimmen op de wereldranglijst en wil in de toekomst ook gaan voor de wereldtitel. Het wereldrecord staat op 821 kilogram. Meestal zijn het kwekers uit landen met een continentaal klimaat die nog iets beter scoren. Hier moeten we de vrucht kweken in een plastic tunnel, weet Jos. In 2007 zat ik aan 588 kilogram en het gaat dus nog in stijgende lijn. Ik sta nu op de achttiende plaats in de wereld. Er is dus nog heel wat werk aan de winkel. Toen ik in 2004 begon met mijn hobby, was ik al blij met een pompoen van vierhonderd kilogram.

 

Deelnemers aan het EK moeten eerst hun nationaal kampioenschap winnen en mogen vervolgens naar Duitsland. De organisatie betaalt tweehonderd euro om de kosten van het transport te dekken. Voor het wereldkampioenschap ligt dat anders. Dat vindt meestal plaats in de VS of in Canada. Dan wordt je pompoen lokaal, door een afgevaardigde van Giant Pumpkin Commonworld gewogen. Dat cijfer dingt dan mee voor de wereldtitel, besluit Jos.

 

(Info: Het Nieuwsblad)