Wat doet de stad Tongeren zoal voor de middenstand?

Wat doet de stad voor de handel, voor de middenstand.

Het zijn vragen die regelmatig worden gesteld.

Collega-gemeenteraadslid Ruben Stassen (fractie Groen) stelde, naar aanleiding van de behandeling in de gemeenteraad van de rekening 2014, op 6 oktober 2015 in het kader van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad een aantal schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en schepenen.

Hierbij deze vragen met telkens het antwoord van het college.

* Welke acties werden ondernomen met het budget ‘citymarketing’ (+/- 400.000 euro)?

Doelstelling van het voeren van een degelijk ‘citymarketingbeleid’ is Tongeren als stad in de markt te zetten (stadspromotie), Tongeren laten groeien in alle facetten. Hiertoe worden de diverse promotionele inspanningen en evenementen van verschillende diensten (toerisme, horeca, sport, ondernemers, cultureel centrum,…) gebundeld en op mekaar afgestemd.

Het budget citymarketing bestaat uit meer dan enkel budget ifv. de handelaars en hun middenstandsacties. Middenstand is slechts een onderdeel (28.500€) van het totale budget.

– Mediabestedingen 95.000€

– Ontwerp, marketing 57.000€

– Diverse drukwerken 19.000€

– Diverse materialen 19.000€

– Kerstverlichting47.500€

– Middenstand 28.500€

– Koopzondagen 57.000€

– Markten & kermissen 19.000€

TOTAAL            342.000€

* Wat ondernam de middenstandsraad met haar toelage van 28.000 euro?

De middenstandsraad krijgt jaarlijks een toelage van 10.0000€. De middenstand betaalt hier om. het volgende mee:

– verzekering middenstand

– eindejaarsactie handelaars (uitwerking trekking,…)

– betoelaging Tongeren-Zuid

– promoties braderie, vader/moederdag,… (promotie voor de acties die zij zelf organiseren)

– elektriciteitswerken (kerstverlichting, kasten,…)

– …

De 28.000€ waarnaar wordt verwezen zal wellicht betrekking hebben op de 28.500€ die onder citymarketing voorzien is voor middenstand. Dit budget wordt om. gebruikt voor volgende:

-promotie Wallonië

-organisatie middenstandscongres

-eindejaarsanimatie centrum

-promopakketten Sunday Shopday

-deelname Hospitality Awards,…

-…

* Op welke manier is de stad verbonden aan vzw Shoppingstad Tongeren?

De stad Tongeren voorziet  50% van de middelen van de vzw Tongeren Shoppingstad. De andere 50% komen van  Retail Estates NV (T-Forum). Dit is het gevolg van de stedenbouwkundige vergunning waarin een stedenbouwkundige last onder de vorm van een fonds met gemeenschappelijk beheer voorzien werd waarin zowel de investeerder als de stad zouden bijdragen.

  • De vzw heeft 2 bestuurders: 1 stad (schepen Guy Schiepers), 1 Retail Estates (CEO Retail Estates Jan De Nys)

  • Middelen: zowel stad als Retail Estates storten jaarlijks 50.000€ aan de vzw. Vanaf 2015 komt hier 2 x 30.000€ (zowel stad als Retail Estates) bovenop specifiek voor opdracht extern centrummanagement.

* Is retailburo Tongeren een dochter van vzw Shoppingstad Tongeren of een onderdeel van de dienst economie?

Retailburo Tongeren is een marketingtechnische veruitwendiging van de vzw, nl. naar het grote publiek toe met visittongeren.be en naar de retailers toe profileert de vzw zich onder de vorm van het retailburo. Het Retailburo Tongeren moet dus eerder gezien worden als een product van de vzw, dan als een juridische entiteit.

* Heeft de vzw Shoppingstad Tongeren werknemers in dienst?

Neen, er werd niemand door de vzw in loondienst aangeworven.

* Werken er ambtenaren van de stad voor vzw Shoppingstad Tongeren / Retailburo Tongeren?

Neen, er werken geen ambtenaren van de stad voor de vzw.